حاج حسین یکتا از چند نکته کلیدی حرف میزند، اول اینکه آیا ما وقتی میخواهیم از سبک زندگی در جنگ حرف بزنیم به این معناست که میخواهیم به عقب بر گردیم؟ در واقع او میخواهد گره گشایی کند از گمشدهی امروز زندگیهای ما.
برنامه انتقادی اجتماعی گره با محوریت سبک زندگی در روزهای پایانی خود برای پیدا کردن سوال اصلیاش یعنی چگونه زیستن؟ به سراغ راوی فتح بزرگ رفته است که برای اغلب دانشجویان و نسل سومیها یاد آور روزهای خوب اردوهای راهیان نور است. مهمان این هفته برنامه گره حاج حسین یکتا بود. مردی که با نسخههای شهریاش و در واقع باز تولید سبک زندگی هشت سالهی رفقایش در مناطق عملیاتی با تکیه بر عقلانیت پنهان در رفتار آنها، بنا دارد که به قول خودش «خاک تهران را تبدیل به خاک شلمچه کند ...».
برنامه با یک پلاتوی متفاوت شروع میشود و مجری جوان برنامه میلاد دخانچی از یک شیوه متفاوت دعا کردن صحبت میکند. مسئله ای که شاید بنیادیتر ازهر چیز دیگری باشد.
اینکه در شبهای قدر دعا کنیم تا خداوند توان خلق تمدنی جدید را به ما عطا کند... این یعنی مواجهه انقلابی با هر مسئله ای و سبک زندگی انقلابی در هر ساحتی.
پلاتوی بعدی که در آن مجری گره از یک مدل مقاومتی حرف میزند که در یک برهه از تاریخ ایران خارج از منطق سلطه اتفاق افتاده است؛ و بعد صدای سید مرتضی آوینی به تصویر تلویزیون روح میدهد که دارد روایت میکند ماجرای آن کودک انقلابی که به قول سید مرتضی پروانه عاشقی در درون خود دارد و همه میخواهند او را از رفتن به جبهه منع کنند.
برنامه به گونهای چیده شده است که شاید میخواهد غیر مستقیم این پیام را برساند که این بچه را نماد نسلهای آرمانی انقلاب اسلامی بگیرید. نسلهایی که برای انقلابی بودن سن و سال نمیشناسند ...
فضای برنامه کم کم رنگ و بوی متفاوتی میگیرد، تفاوتی که این روزها هر از گاهی از چند برنامهی خاص سیما مشاهده میشود؛ و بعد دوربین برنامه گره، حاج حسین یکتا را در قاب بستهای میگیرد و برنامه آغاز میشود.
در پازل سبک زندگی ایرانیاسلامی، توجه به جایگاه و نقش محوری زنان بسیار ضروری مینماید؛ چرا که زنان نقش مهم و اثرگذاری در انتخاب سبک زندگی خانواده داشته و دارند. بحث پوشش و آرایش در این بین از وزن بالایی برخوردار است و باید با حساسیت ویژهای مورد توجه قرار گیرد. تغییرات بهوجودآمده در سبک پوشش و آرایش زنان، موجبات تغییرات در بسیاری از بخشهای زندگی ایرانیان شده است. تغییراتی که بخشی از آن را میتوان منتج از مدرنیته و بخشی را در نتیجهی تهاجم بیگانگان در قالب جنگ نرم تقسیمبندی نمود. در سالهای گذشته، همواره صرفاً در این حوزه با سیاستهای سلبی روبهرو بودهایم و سیاستهای ایجابی در سطحی محدود و بعضاً با اثرگذاری منفی همراه بوده است. در این ارتباط، نشستی تخصصی با حضور دکتر محمدتقی کرمی، از اساتید بنام در حوزهی زنان و سبک زندگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ترتیب دادهایم که بخش اول آن را در ادامه خواهیم خواند. موضوع اصلی این بحث پوشش و آرایش در حوزهی سبک زندگی است. پوشش و آرایش جایگاه ویژهای در اولویتهای سبک زندگی دارد. میتوان گفت بانوان از دو طریق در انتخاب سبک زندگی مؤثرند؛ یکی از طریق نقش حدود پنجاهدرصدی آنها در جامعه و دیگر اینکه در انتخاب الگوی سبک زندگی خانواده مؤثرند. لطفاً دربارهی پوشش در فضای امروز جامعه توضیح دهید تا از وضعیت و مدل پوشش و آرایش بانوان در شرایط فعلی سنجشی به عمل آید.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأكید بر اینكه نظام تربیتی، آموزشی، نهادهای حقوقی، قانونی و اقتصادی، سبك زندگی ایرانی اسلامی را در فضای مجازی شكل میدهند، گفت: مفهومسازی سبك زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی نیازمند عزم ملی است.
حجتالاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به موضوع «سبك زندگی اسلامی» با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار كرد: در ابتدا باید سبك زندگی اسلامی را مفهومسازی كرده و زندگی مطلوب را از فرهیختگان و اندیشمندان مطالبه كنیم. برای مثال اگر صحبت از كمال است باید مفهوم كمال توضیح داده شود كه در نگاه دینی و انقلابی، كمال در بندگی خدا و اطاعت از اوست.
سبك زندگي خانواده ايراني نه سنتي است و نه مدرن بلكه آشفتهبازاري است از بينظمي و بيسبكي. چنانكه گويي سبك زندگيمان را بايد در اين بيجايگاهي وبيتكيهگاهياش بيابيم. شايد بتوان گفت مؤلفه اصلي در سبك زندگي سنتي، ارزشها هستند؛ از اين رو، همه درصدد حفظ ارزشها هستند و در بازتوليد آن ميكوشند، اما مؤلفه اصلي سبك زندگي مدرن، پاسخگويي به نياز فرد در عين احترام به نياز و حقوق جمع است.
تنهاتر از هميشه امروزه اعضاي خانواده آنقدر تنها شدهاند كه ترجيح ميدهند در دنياي مجازي، گمشده خويش را جستجو كنند، «چت» كردن را ميگويم. به اندازهاي تنها شديم كه حيوانات مونسمانشدهاند؛ اما فلسفه دوستي ما تنهاييمان بود و بس. اين سبك زندگي براي ايراني و خانواده ايراني نبوده است. «سبك»هاي زندگي آنگونه كه «آلفرد آدلر» تعريف ميكند به مجموعهاي از طرزتلقيها، ارزشها، شيوههاي رفتار،حالتها و سليقهها گفته ميشود كه هر چيزي را در برميگيرد، اما تغييراتيكه ما در خانههاي خويش را بر آنها گشوديم هيچكدام از نشانههاي سبك ايراني را شامل نميشد. در گذشته فرهنگ جمعگرايي بر استقلال فردي مقدم بود، اما امروز نيست. با اين وضع عوامل آسيبزا نهتنها در بيرون خانه بلكهدر اندرونيها، تمام اعضاي خانواده ايراني را مورد تهديد قرار داده است.
از واژه سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده میشود و مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یکجا جمع میشوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک میشوند. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره طاغوت تلاشهای دولتمردان در جهت ترویج فرهنگ و مولفههای غربی و غربی شدن شیوه و سبک زندگی ایرانیان بود با پیروزی انقلاب اسلامی گرچه سناریوی غربیسازی متوقف شد، اما دشمنان اسلام و انقلاب آرام ننشستند و تهاجم فرهنگی به انحای مختلف صورت گرفت که تجمل گرایی، مصرف زدگی و فردگرایی برخی از مظاهر آن محسوب میشود.
در این شرایط و با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری با طرح مفهوم «سبک زندگی اسلامی ایرانی» و در قالب 20 پرسش به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ... اشاره کردند و تاکید داشتند: در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند. سبکی که به گفته مینو اصلانی- رییس بسیج جامعه زنان کشور مهم، ضروری و بسیار گسترده است و ابعاد مختلفی دارد و از موضوعات اقتصادی گرفته تا رفتارهای اجتماعی حتی حوزه سلامت و خانواده را دربر میگیرد.
صحبت های حجت الاسلام پناهیان در مورد سبک زندگی ” گلایه های اخیر مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی،گلایه هایی بود که اولا به نیروهای مذهبی بر می گرده،اینقدر ما درست زندگی نکردیم آقا به جای اینکه ما ها رو نشون بدن اومدند بحث رو برای جامعه مطرح کردند
استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه ۱۵ دستورالعمل را ذکر میکند که به ترتیب در ذیل آورده شده است:
۱٫ هر وقت در زندگیات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.
۲.زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.
۳.اگر غلام خانهزادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
۴. گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.
۵.موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.
شکر گذار خداوند هستم از اینکه فرصتی برایم مهیا شد تا با ایجاد وبلاگ سبک زندگی اسلامی تلاش خود را در جهت اجرای قوانین اسلامی در زندگی تبلیغ کنم. امیدوارم خداوند نیز از این کارم خشنود شود.
و این جمله از قول مقام معظم رهبری پایان بخش سخنان من :
((سبک زندگی بخش اصلی و حقیقی " تمدن سازی نوین اسلامی" را تشکیل می دهد.))