مشخصه‌های سبک زندگی قرآنی بر اساس نامه 31 نهج البلاغه

آمار مطالب

کل مطالب : 73
کل نظرات : 7

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی و فضيلت‌های اخلاقی و آدرس sabk-zendegi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

">

کنگره ملی وقف،حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی

----------------------------------------------ساعت فلش مذهبی---------

وبلاگ سبک زندگی اسلامی

------------

وبلاگ شهدای هسته ای

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدرضا
تاریخ : چهار شنبه 6 آذر 1392
نظرات


در رادیو قرآن بررسی می‌شود:
مشخصه‌های سبک زندگی قرآنی بر اساس نامه 31 نهج البلاغه خبرگزاری رسا ـ‌ برنامه "صدای زندگی" رادیو قرآن با بررسی نامه 31 نهج البلاغه مشخصه‌های سبک زندگی قرآنی را در قالب تبیین روابط انسانی در ابعاد مختلف بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، برنامه "صدای زندگی" با بررسی نامه 31 نهج البلاغه  مشخصه‌های سبک زندگی قرآنی را در قالب تبیین روابط انسانی در ابعاد مختلف برای شنوندگان رادیو قرآن  بیان می کند.

هیچکس به اندازه یک پدر سعادت فرزند را نمی‌خواهد و هیچ اندازه  کسی نیست که به اندازه یک خالق راه سعادت و مسیر رشد مخلوق را بشناسد، قرآن کریم دستورالعمل خداوند برای سعادت بشر است و نامه 31 نهج البلاغه توصیه‌های یک پدر برای خوشبختی فرزند، آن هم از کلام معصومی که جز حق نمی‌گوید.

از مشخصه‌های سبک زندگی قرآنی توجه به روابط در ابعاد مختلف است و بهترین راه برای حرکت در مسیر حق و نزدیک شدن به  سعادت و زندگی به شیوه درست و آنچه خالق هستی برای ما در نظر گرفته است آشنایی با آموزه‌های قرآنی و توجه به کلام و رفتار معصومین(ع) است.

یکی از مهمترین الگوهای عملی در این راه حضرت علی (ع) است که  کلام او برخاسته از نگاه حقانی و در مسیر خواست الهی است به همین منظور شبکه رادیویی قرآن پس از ماه مبارک رمضان در برنامه "صدای زندگی" با استناد به نامه 31 نهج البلاغه به بررسی روابط انسان در بخش‌های مختلف زندگی می پردازد.

اخلاق اسلامى روابط گوناگون انسان با خدا، خود و محیط را تنظیم مى‏کند، در اخلاق اسلامى مى‏آموزیم که چگونه رفتارى را در رابطه با خدا و خویشتن و محیط پیشه کنیم تا ملکات نفسانى ستوده‏اى بیابیم، کمالات شایسته انسانى را به دست آوریم و به هدف غایى خلقت خویش یعنى قرب خداوند و آرامش و سعادت ابدى برسیم.

در برنامه "صدای زندگی" سعی شده تا این روابط با بیان مصادیق ملموس و راه‌کارهای عملی برای شنوندگان به طور کاربردی بیان شود.

در برنامه "صدای زندگی" شاخصه‌های سبک زندگی قرآنی را از کلام مولایمان امیرمومنان علی (ع) می‌آموزیم که در نامه 31 نهج البلاغه بیان شده است.

این نامه نسخه‌ای از آیین زندگی و سفارش‌های یک پدر به تمامی  فرزندانش در طول تاریخ و به وسعت گیتی است آن هم نه یک پدر معمولی بلکه پدری که با راه‌های آسمان آشنا و مبرای از خطا و لغزش است.

حجت الاسلام محمدحسین توانایی روزهای یکشنبه در بیان رابطه انسان و خانواده رابطه درونی و بیرونی نزدیک را با نگاهی به جایگاه زن در خانواده و تربیت فرزندان بیان می‌کند چرا که در بستر تربیت صحیح انسان به خودشناسی و خداشناسی می‌رسد و زمینه برای سعادت و گام نهادن در مسیر تایید نظر خداوند ممکن می‌شود.

پس از آن رابطه انسان و خداوند است که رابطه انسان شناسی عامل یا راهی برای شکوفا و آگاهانه شدن معرفت حضوری و دستیابی به معرفت حضوری آگاهانه نسبت به خدا می شود و شناخت حصولی نسبت به انسان نیز طریقی برای شناخت حصولی نسبت به خداوند متعال و صفات والای اوست که با عبادت خداوند و تزکیه نفس و سلوک عرفانی در راه خداشناسی و با تأمل و تدبر در اسرار و حکمت‌هایی که در وجود انسان به ودیعه نهاده شده برای خودشناسی فراهم می آید؛ روزهای دوشنبه با حضور کارشناسی  حجت الاسلام حمیدرضا بصیری این رابطه در متن یک زندگی قرآنی در عصر حاضر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این رابطه سعادت حقیقی انسان دستیابی به معرفت حضوری آگاهانه نسبت به خداوند از طریق عبادت مخلصانه پروردگار است و  دستیابی به چنین معرفتی بدون حصول مقدمات علمی آن یعنی شناخت حصولی نسبت به آن حقیقت و پی بردن به عظمت آن و اعتقاد به امکان دستیابی عملی به آن برای نوع انسانها امکان پذیر نیست.

که خود خداوند در سوره مبارکه ذاریات آیات 20 و 21 می فرماید: "وفی الارض آیات للموقنین و فی انفسکم افلا تبصرون" و در زمین نشانه‌هایی برای اهل یقین وجود دارد و در وجود شما نشانه‌هایی است، آیا نمی‌بینید؟

روزهای سه‌شنبه نیز حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا در ادامه بحث روابط انسان در رسیدن به سعادت توصیه‌هایی در خصوص رابطه انسان با دیگران دارد.

انسان در دایره زندگی جز با خود و خانواده در اجتماعی زندگی می‌کند که زنجیره‌وار به یکدیگر وصل هستند و با ارتباط صحیح انسان با دیگران جامعه‌ای سعادتمند شکل می‌گیرد پس باید با شناخت خود و خدا و رابطه درست در تمامی ابعاد جامعه را به سمت و سوی سعادت راهنمایی کرد.

باید توجه داشت پس از شناخت این روابط آنچه اهمیت دارد و موجب حرکت به سوی سعادتی است که با آرامش همراه خواهد بود در یکی دیگر از آیات شریفه قرآن در رابطه انسان و خدا آمده است که در سوره مبارکه رعد آیه 28 می‌خوانیم که خداوند می فرماید "ألا بذکر الله تطمئن القلوب" آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می گیرد.

برنامه "صدای زندگی" کاری از گروه فرهنگ و اندیشه رادیو قرآن است که 3 روز در هفته به سردبیری مونا توسلی و تهیه کنندگی منیژه جوادی از ساعت 10:10 از طریق امواج رادیویی بر روی طول موج اف ام ردیف100مگاهرتز مهمان علاقه‌مندان به این برنامه می شود./959/د102/ص

منبع : رسا


تعداد بازدید از این مطلب: 192
موضوعات مرتبط: سبک زندگی اسلامی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


شکر گذار خداوند هستم از اینکه فرصتی برایم مهیا شد تا با ایجاد وبلاگ سبک زندگی اسلامی تلاش خود را در جهت اجرای قوانین اسلامی در زندگی تبلیغ کنم. امیدوارم خداوند نیز از این کارم خشنود شود. و این جمله از قول مقام معظم رهبری پایان بخش سخنان من : ((سبک زندگی بخش اصلی و حقیقی " تمدن سازی نوین اسلامی" را تشکیل می دهد.))


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود